WK-Brand Logo

Sabtu, 06 September 2014

Mak Ayu dan Ketupat Law

mak ayu dan ketupat kku


Mak Ayu dan Ketupat Law


 Nak makan, makanlah


Pat Law dah Mak Ayu kau angkat dari tungkuk dapor tu


Makan tu kekenyang siket


Sebelom Mak Ayu kau jual Pat Law ni ke orang laen


Abes makan jangan nak lupa bayar ye


Nak bel, belilah


Hargenye limak ribu ropiah am sebungkosnye


Beli bebanyak pon buleh gak


Biar dak uyoh-uyoh gek numpangkan ke warong


Di warong pon same gak regenye, kenak potong agek


 Naseb. Naseb. Kalo dah idop ni serbe misken. Misken ni banyak. Misken ape lok ni? Misken harte dak pe-ape am tapi jangan sampailah macam kite ni misken hati. Bahaye tau.

Sekarang idop ni maok pepandai gian am, usah manak nak ngikot jejak orang kaye am ngerampot mah.

Syuko-syuko kite ni idop dak nyusahkan orang. Sekarang ni macam kame ni orang misken, barang am bekeraes macam ayam pon. Yang penting ugak halal tok dimakan.

Itu cerita Pak Ramli, biasa disapa Pek Ramli, ketika sedang menyusun Ketupat (Pat) Law ke dalam keranjang untuk diantarkan atau ditumpangkan ke warong-warong.

Di tengah persaingan ekonomi yang ketat, saling berlombe dalam mengais rizki, sepasang suami istri ini, saling bekerjasama untok memenuhi kebutuhan idopnye dan menghidupi anaknya sehari-hari. Ketika Tim WeKa melakukan perjalanan, tidak sengaja Tim WeKa menemukan keluarga ini. Tepatnya di sebuah desa Sukadana di Tanah Merah.

Seorang ibu yang akrab dipanggil Mak Ayu berkata, “Ini am dek ee kerje kamek nin sehari-hari, buat Pat Law. Sebungkosnye kame jual te limak ribu ropiah am,” kate die.

Dikatakan die hampir setiap hari buat Pat Lau ni duak puloh bungkos am. Untok ditumpangkan di warong kecik tu yang didekat sinek. Kekadang jike ade yang mesan biase gak sampai duak ratos bungkos tapi bah jarang.

mak ayu dan ketupat lau kayong utara kalbar

“Teros terang am dek eee, bungi ee mah banyak te bah. Haselnye te adak seberape ak. Sebungkos besak  ni kami dapatlah untong te sibu ropiah am. Isinye pon dalam sebungkos besak ni limak bungkos kecik  am. Kalo numpang di warong sebungkos kecik ni kame jual sibu ropiah am, dapat untongnye seratos ropiah. Jadi kalo buat duak puloh bungkos besak ni dapat duak puloh ribu ropiah am seari. Itu pon mon laku abes bah. Uyoh gak am dek ai idop kame niiin,” ucap Mak Ayu dengan sayu matenye bukti die besedih.

Untuk mencairkan suasana saya bertanya pada Mak Ayu. Selain Mak Ayu ni, ade dak orang lain yang bikin seperti ini Mak Ayu?

“Adelah dek. Tetangga kame gak am. Makenye kame buat ni dak bebanyak. Takot dak laku gak am bah. Teros kame ni dak ade modal ga am dek ee. Dan itu tadi am karne tetangga saye tu ade gak buat jadi kame ni berbagi rezeki sesiket am,” jawab Mak Ayu.

Walaupun kehidupan keluarga ini serba dalam kekurangan dari segi materi dan harte, namun rasa saling berbagi kepada sesama masih melekat di tubuh keluarga ini.

Pernah dak ade keinginan untuk mengembangkan usaha ini Mak?

“Allah dek eee. Kame ni dak maok ak mimpi yang tetinggi bujo dek ee. Kame nin bah orang kecik dak bemodal manelah maok buat usaha bebesak macam orang laen tu. Tapi kemaokan bah ade untok merobah naseb kame nin bah. Tapi apelah daye kamek ni orang kecik. Ibarat kate jaoh panggang dari api,” kata Mak Ayu sambil menyeka keringat di pelupuk matanya.

Kehidupan manusie memang seharusnye didasari atas kemauan dan kerja keras. Namun tidaklah cukup untuk mengambil sebuah keputusan. Uang salah satu modal utame untuk melangkah dalam menghidupi sebuah keluarge, tanpa adenye uang, manusia akan sulit mengarungi kehidupan ini. Tapi ada juga sebagian manusia yang bisa berbuat tanpa didasari uang, semua itu didasari oleh kemauan, kerja keras, dan tekad pada diri manusia itu. Namun tidak untuk dalam keluarga ini yang penuh ketidakfahaman.

Bapak te kerjenye ape pak.....?

Ini aaam dek ee, tukang ngantarkan jajak ni ke warong-warong, biase gak kame niin bejajak gak am.. Dah tu lepas ngantar jajak kame bedua ni keladang gak aam....  Ladang kami pon dak besak ak dek ee, tapi adak mah bebeli beras agek dalam setaon dan cukop mah tok nyekulahkan anak, padi Pulotnye ni am kame buat  Pat Law tok dijual biar dapat dueet.... (Jelas Suami Mak Ayu yang biase dipanggil Pek Ramli).

Tapi Sekolah di KKU kan gratis pak?

Aok mang aam..., kame pon besyukor gak  sekulah di kayong niin gratis, tapi bah kite niin perlu gak am bekalkan  anak kite sibu duaibu...., biase gak tok putokupi mete pelajaran die tu... jadi sekolah tu maseh gak perlu duet walaupon sekolahnye dak bebaayar agek. Jadi kame niin mampet-mampet gini am bah dek eee....

Pernah dak bapak mikir untuk mengajukan permohonan pinjaman ke Bank?

Allaahmak.....takot saye dek, kame takot dak mampu bayarnye, gekpon umor saye bah dah tue, saye tokot mati  ninggalkan utang dek eee..... Gekpon mane gak orang bank pecayak dengan kame ni bah dek ee... idop misken, dan  tak punye usaha geek... Orang bank pon takotnye minjamkan modal kekame niiin......

Seiring semakin ketatnya persaingan ekonomi di kayong utara dan telah banyak kita jumpai sebagian kalangan sudah banyak yang berhasil dalam mencari  sumber perkonomiannya masing-masing, namun tidak bisa dipungkiri bahwa sebagian kalangan tersebut telah lupa  akan keberadaan saudara-saudara kita yang hingga saat ini membutuhkan perhatian khusus dalam mencari sumber penghasilan/mengais rizki, kurangnya rasa empati dan sifat sosial yang kita berikan semua itu harus kita sadari bahwa pentingnya saling berbagi, saling memperhatikan, dan saling mengayomi antara sesama saudara kita terutama saudara-saudara kita yang perekonomiannya terpuruk. Mereka perlu diperhatikan, mereka perlu  dibantu, dan mereka perlu dibina untuk melepaskan diri mereka dari tekanan ekonomi yang selama ini mereka alami. ( Ir )

0 komentar: