WK-Brand Logo

Selasa, 17 Desember 2013

Film Ujang Tampoy di Launching Bank Kalbar

Film Ujang Tampoy di Launching Bank Kalbar


 Tokoh Ujang Tampoy Sangat Membantu, Guna Mempromosi Pariwisata Kayong Utara”. By Bank Kalbar Creatif tim


 cabut undi bank kalbar di sukadana  hadiah

Ni yang cerite langsung saye alias ujang Tampoy, tentunye pakai bahase melayu aseli kayong yeeee. Ujang nak cerite supaye fokus siket tentang acara bank kalbar semalam yang menggela acara panen jereki, hehhee. Acaranye di mulai sore hari jam 3, tengah hujan rintek rintek. Badut pon di arak dari bank kalbar dan barongsai nuju tempat acara di hotel mahkota.

Sunggohpun hujan, orang nunton ape lagi biak biak kecik, hemmmm… paling ramai ngerumon ek badut dan barongsai, sampai sampai kawan ujang yang jadi kameramen dan tukang puto tek payah ngambik gambar.

cabut undi bank kalbar di sukadana

Singkat cerite, malampon tibe, tamu banyak bedatangan, sekali agek kawan ujang yang tukang puto peneng kepalaknye karene kawan tukang putonye belom datang dari ketapang, tambah agek tamu yang mau di puto banyak. Ujong ujongnye keja sanak keja senek kelabakan tak tentu pasal, untongnye hasel putonye bagos mah, kalau ndak kenak runyak orang.

Jam tujoh lewat 30 menet, cewek langsing tinggi dengan baju merah same dengan lelaki badan agak gempal rambot cukor cengkelang cengkelang membawakkan acara. Suasana mahkota hotel yang penoh sesak serase panas, AC tak mampu nahan banyak banyak manusie dah macam ulat gitu. Tapi alhamdulilah untongnye panaitia pandai nyeting acara, sehingge undangan tak jemu dengan banyak banyak acara yang banyak hiboran dan lawaknye.

cabut undi bank kalbar di sukadana  harga

Teliat di tengah dudok pak wakel bupati kayong utare, Idrus, S. Sos. Di kursi sampengnye ade ibu notares di panggel Ibu Agus Endah, sebelahye ade KAPOLRES, ade kepala dinas kepala dinas, teros sampengnye agik ade Direktor umom Bank Kalbar, Pak Samsir Ismail namnye dan yang terakher ade ibu Meldawati yang suke senyom teros, die pimpinan cabang Bank Kalbar Sukadana.

Bank Kalbar Cabang Kayong Utare ni ceritenye jadi tuan rumah untk penarekan undi dari beberapa cabang di Kal Bar, jadi wajar kalau yang datang ni bah ramai, ade dari Ngabang, Balai Karangan, Ketapang, dan Sanggau.

Ade gak gerop sanggar kawan ujang nampel tadi malam, namnye Sanggar Simpang Betuah, gerop ini tadi malam nampel cukop luar biase, die membawakkan tari jepinnye, di iringi musik aseli yang di pimpen oleh pak alang Jamhari yang mukenye agak sangar tapi hatinye ndak gak segarang mukenye. Name anaknye Reza, dielah yang menggarap tari, dan adek adeknye juga maenkan musik, ni pukoknye keuarge seniman semua, make nantek taon depan rencanenye mereke nak mbuat pelem nemenye Alang Ukoy Seniman Kayong, kerje same pasti dengan Simpang Mandiri Production dan belum tau siape gik yang maok kerje same nantek ?.. , semoge jak bank kalbar maok agik nanti bekerje same. Ameinnn.

Lanjot cerite acara Bank Kalbar tadek, jam 22. 34 mnet, pelem dengan Tokoh Ujang Tampoy produksi simpang mandiri production pun di putar. Saye cube cube nyelit tang penunton untok sekedar ngupeng.

Ade yang bilang gini, eh ade ade jak yeee orang yang mbuat pelem nii..,”. di saut orang sebelah. “Yang mbuat ni orang mane bah?”. Kate sebelah gik, “ini yang mbuat ni nampaknye bukan orang kayong, kalau pemain sih iyelah”. Kate sebelah gik “ eh adak ak ni orang kiteam yang mbuat, aku ade mah biase meliat sidak sidak itu”. ……….

cabut undi bank kalbar di sukadana  hghg

Kemudian saye nyelet agik ke orang Balai Karangan yang juga di undang malam itu. Mule mule Die nampak serius nonton dan ketawa ketiwi, tapi kawan sebelah bilang ginik”. Eh kreatif juga orang kayong ni mbuat film lucu”. Orang sebelah yg di ajak ngmong hanye mengangguk sambil serius terus melihat ke layar.

Lepas tu saye ndekat ke orang dari Ngabang yang juga hadir. pas die teliat ke gambar landcscape dalam film yang menggambarkan jangaknye kote kayong, die pun bilang same kawannye, “bagus sekali pemandangan di kayong utara ini “. Sebelahnye bilang, “ Iya kapan kapan kita berwisata ke sini saja “. Kemudian saye pegi keluar tak tahan sejok kenak AC. Hehehhe.

Bekali kali orang nunton pelem bekatawakaan, setelah acara selesai, Bu Melda Manager Bank Kalbar sukedane Nyamek saye, beliau bilang “. Mak kaseh yee. Pelemnye dapat apresiasi bagos dari Direktur Bank Kalbar Pusat, dan nantek pelemnye maok di putar di semua cabang bank kalbar.

Dalam hati ujang ucapkan alhamdulilah, apresiasi seni seperti orang bawah pukok kelapa macam kami ni udah cukoplah dengan care itu. Kamek akan lebeh suke bakarye, dan bekreativitas dengan adenye support begini. Masalah hak cipta kami kasih judol HAK CIPTA MILIK ALLAH SWT. Retinye semue orang boleh jak ngopy atau ngapekan pon tak masalah yang penteng bekabar jak dolok. ( wk tim /14/12/2013).

0 komentar: